Het jonge kind

Als uw kind 4 jaar wordt gaat het bij ons starten op school. De eerste twee jaar komt uw kind in een combinatiegroep 1/2. Wij werken in de groepen 1/2 met spelend leren. Dit stimuleren wij door middel van een uitdagende omgeving. 

 

Het spelend leren wordt onder andere vormgegeven door het spelen in verschillende hoeken. Denk hierbij aan de huishoek, bouwhoek, zandtafel en andere hoeken waar de kleuter vrij of met een opdracht kan spelen, ontdekken en experimenteren. 

 

In de kleutergroepen werken wij thematisch en doelgericht. Wij maken daarbij gebruik van de volgende bronnen: 

-       Taal: fonemisch bewustzijn,

-       Rekenen: Met sprongen vooruit,

-       Motoriek/voorbereidend schrijven: Krullenbol,

-       Themamateriaal: Kleuteruniversiteit en ontwikkelingsmateriaal, 

-       Wereldoriëntatie: Vierkeerwijzer, 

-       Godsdienst: Trefwoord,

-       Sociaal emotionele ontwikkeling: Kanjertraining,

-       Muziek: 123 zing en krijgen de kinderen les van de muziekdocent,

-       Drama: de kinderen krijgen les van de dramadocent,

-       Gym: de kinderen krijgen 1x per week les van de gymdocent en 1x van de eigen leerkracht. 

 

Om de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig te kunnen volgen, gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit verschillende leerlijnen, die opgesteld zijn vanuit de SLO doelen (Stichting Leerplan Ontwikkeling doelen). Na aanleiding van het invullen van de leerlijnen kunnen wij zien hoe uw kind zich ontwikkeld.

  

Naast het ontwikkelen van de taal en rekenvaardigheden vinden wij ook de sociaal emotionele ontwikkeling erg belangrijk. De sociale vaardigheden worden geoefend met de methode Kanjertraining. Hoe geef je aan dat je iets niet fijn vindt? Hoe zorgen we ervoor dat een ander zich veilig voelt? Verdere informatie over Kanjertraining kunt u terugvinden onder het kopje “Kanjertraining.”

  

Een dag in groep 1/2 op de Torenpleinschool

 

Inline image Tussen 8.20 u en 8.30 u komen de kinderen zelfstandig naar binnen. Bij binnenkomst legt ieder kind zijn jas en tas in zijn/haar kluis en loopt naar de klas. De leerkracht staat klaar om elk kind goedemorgen te wensen. Vervolgens gaat uw kind in de kring zitten en mag dan even een boekje gaan lezen of er ligt er iets klaar op tafel. Op het moment dat de bel gaat, gaan we beginnen. We zingen het goedemorgen liedje en aansluitend het liedje van de dagen/maanden. 
Inline image Vervolgens wordt er voorgelezen uit Trefwoord. Dit kan een verhaal, gedichtje of versje zijn.  
Inline image Na de kring doen we een taalactiviteit. Daarmee werken we aan de taaldoelen van het leerlingvolgsysteem.
Inline image Tijdens het spelen en werken doen we verschillende activiteiten. Dit kan een creatieve opdracht zijn maar ook een gerichte opdracht met ontwikkelingsmateriaal.  Iedere dag hebben de kinderen een moment waarop ze zelf mogen kiezen waar ze willen spelen. Dit doen ze met hun eigen kieskaart op het kiesbord.
Inline image Dan is het tijd om te eten en te drinken. Tijdens het eten en drinken wordt er voorgelezen door de leerkracht of kijken we een kort filmpje via schooltv. Tijdens het 10-uurtje gaat de voorkeur uit naar het eten van fruit. 
Inline image Na de kring doen we een rekenactiviteit. Daarmee werken we aan de rekendoelen van het leerlingvolgsysteem
Inline image Na het harde werken is het nu tijd om buiten te gaan spelen. Tijdens het buitenspelen kunnen de kinderen onder andere fietsen, bouwen, voetballen, klimmen op de klimmuur en in de zandbak spelen.  
Inline image Na het buitenspelen eten de kinderen een boterham op school. Voordat we gaan eten zingen we met elkaar een danklied. De eerste 10-minuten eten we stil. Zo kan iedereen rustig eten. Daarna leest de leerkracht voor of kijken we een kort schooltv filmpje. 
Inline image Na de lunch doen we een les uit Kanjertraining of een muziekles vanuit 123-zing. 
Inline image De kinderen maken hun keuze op het kiesbord en gaan aan de slag met de door hen gekozen activiteit. 
Inline image Voordat we naar huis gaan, gaan we eerst nog even buiten spelen.
Inline image Om 14.15 wordt de dag afgerond en gaan de kinderen met de leerkracht naar buiten waar de kinderen worden opgehaald door ouders/verzorgers of BSO. Voordat de kinderen vertrekken nemen ze afscheid bij de leerkracht met een high five.
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren